Het Pythagoras Kwartet

Datum 18 juni 2017
Tijd 11:00 uur

Op zondag 18 juni zal het Pythagoraskwartet optreden. In de pauze zal ds. Martijn Junte enkele woorden ter verdieping en overdenking uitspreken.

 

Het Pythagoras Kwartet is opgericht door vier musici die allen een exacte studie afgerond hebben (3 x natuurkunde en 1 x wiskunde), vandaar ook de keuze voor Pythagoras als naamgever van ons kwartet. Zelf muziek maken is onze passie. Musiceren biedt tevens een mooie balans tussen de exacte en creatieve hersenhelften.
De huidige leden van het strijkkwartet Pythagoras zijn:
Frederik Bas en Hein Otto Folkerts (viool),
Hylke Hoogeveen (altviool) en
Werner Marinelli (cello).
Op 18 juni zal werk van Herzogenberg en Haydn ten gehore worden gebracht.

 

Over Heinrich von Herzogenberg en zijn strijkkwartet Opus 42/1 in g (1884)

 

Net als veel andere romantische componisten is Heinrich von Herzogenberg (1843-1900) grotendeels in de vergetelheid geraakt. De van oorsprong adellijke Franse familie “Picot de Peccaduc” ontvluchtte Frankrijk ten tijde van de revolutie en, in Habsburgse dienst, verduitste hun naam in 1811. Geboren in Graz ging Herzogenberg als student naar Wenen waar hij rechten studeerde en muziek bij Felix Otto Dessof, eveneens een “vergeten componist”.
In Wenen leerde hij Brahms kennen alsmede zijn latere vrouw en hoogbegaafde pianiste Elisabeth von Stockhausen, die vaak de eerste en invloedrijke recensies van werken van Brahms schreef. Naast Clara Schumann was Elisabeth von Herzogenberg de belangrijkste muziekvriendin van Brahms.

 

Aan zijn hoog geëerde vriend Johannes Brahms heeft Herzogenbergs zijn 2e strijkkwartet Opus 42/1 in g opgedragen. Dit is een zeer verfijnd kwartet met veel originele ideeën. Het eerste deel Allegro

energico opent met een heftig motief maar laat al snel een lieflijk tweede thema horen. In het volgende Andantino toont de componist zijn vaardigheid in het genre thema – met – variaties met geweldig contrastrijke opeenvolgende bewerkingen. Het derde deel is een swingend Scherzo, Allegro molto met passie en accenten à la Beethoven. Het mars-achtige eerste thema van de finale Allegro contrasteert weer mooi met het zangerige tweede thema.

 

Agenda