Filmkring midden in het leven

Datum 5 januari 2018

Een nieuw jaar om mensen te ontmoeten in een ontspannen sfeer door samen te eten en te genieten van een boeiende film. Iedereen is van harte welkom en breng als het zo uitkomt ook een gast mee!

DOUBT ( TWIJFEL)

In deze verfilming van een Pulitzer-prijswinnend toneelstuk vertegenwoordigen de twee hoofdpersonen uiteenlopende ideeën over opvoeding en de omgang met leerlingen. Zuster Aloysius is streng en verafschuwt vernieuwingen. Father Flynn is empatisch en heeft oog voor

de veranderingen in kerk en maatschappij i.c. de moord op Kennedy en het Tweede Vaticaans concilie. Het decor word gevormd door een katholieke basisschool in de Bronx en een klein convent van zusters, die parochie en school ondersteunt in het jaar 1964. Alhoewel er geen geloof is zonder twijfel en de film zich afspeelt in een kerkelijk milieu, is de twijfel in de film vooral een psychologisch gegeven. Zuster Aloysius kan en mag niet twijfelen aan haar optreden omdat zij niet kan en wil veranderen. Daarom gaat ze twijfelen aan de intenties van anderen i.c. pastoor Flynn. Een gevaarlijk projectiemechanisme, zich sterk voelen door te kijken naar de zwakheden van anderen, want wie zich focust op de vermeende onvolkomenheden van anderen, ziet of meent altijd iets te zien. Die ander kan zich niet verweren want geen leven is perfect, zeker als er heimelijke stap wordt ondernomen om vermoedens aan het licht te brengen Door twijfel toe te laten bij zichzelf zou haar zelfbeeld afbrokkelen. De twijfel aan de ander spitst zich specifiek toe op één kwestie. Is Flynn te intiem geweest met de 12-jarige, kwetsbare gekleurde misdienaar? De innerlijke strijd van Aloysius groeit uit tot een persoonlijk gevecht met Flynn waarin de waarheid echter uiteindelijk toch niet achterhaald wordt. Ook in dit opzicht dekt de titel van de film de lading. De ensceneringen van het kloosterleven zijn boeiend, maar nergens worden de dagelijkse geestelijke oefeningen in beeld gebracht of de eigen spiritualiteit van beschikbaarheid tot naastenliefde of hulpbetoon benadrukt.

Sjabloonachtig blijft de traditie van Hollywood waarin zusters altijd worden neergezet als engelen, in deze film de lieve geschiedenislerares of als krengen i.c. het schoolhoofd, zelden als zelfbewuste volwassen vrouwen. Het optreden van het schoolhoofd wordt ook niet gerechtvaardigd vanuit de katholieke pedagogiek, die trouwens in de tijd als aparte benadering op het eind liep. Misschien is het wel een feit dat schoolhoofden in die tijd het imago aanmaten super streng te zijn, maar Aloysius is de strengheid in persoon. Wellicht hangt dat samen met de eisen van het kloosterleven, die zij zich zelf heeft opgelegd. De beelden van lessituaties laten overigens  super brave kinderen zien, ook als er wat kleine ordeverstoringen zijn.

Of deze zuster (een vrouw), historisch gezien, zou kunnen optreden als hoofd blijft voor mij een vraag want coëducatie was tot die tijd beslist not done in het katholieke onderwijs.

Hoe dan ook de bekroning van de film is vooral te danken aan het weergaloze acteren van Meryl Streep. Zuster griezel of zuster ijspegel lijkt nergens een spiertje op haar gezicht te vertrekken, ondanks af en toe een spoortje onderkoelde humor, behalve op het eind van de film waar er toch enige druppels van de ijspegel afsmelten en ze ook moet bekennen dat ze maar een simpel mens is, niet geheel zonder twijfel. Zelfs het streven van een zuster naar volmaaktheid loopt tegen zijn grens aan.

Aanvang maaltijd 17.30 uur (kosten 7.50)

Het is altijd spannend om te ervaren hoe het menu er uit gaat zien. Truus Lodewijk stelt er een eer in om heel creatief de gerechten te doen aansluiten bij de film.

Aanvang film: 19.00 uur

Opgave voor 3 januari bij Truus Lodewijk, telefoon 049-2845211,

truitje59@hotmail.com

Harry Raap

Agenda